کتاب “عدالت جنسیتی و هویت اجتماعی-سیاسی زن در نگرش اسلام”

0

کتاب “عدالت جنسیتی و هویت اجتماعی-سیاسی زن در نگرش اسلام” تالیف مجتبی عطارزاده است که توسط نشر نوشته در سال ۱۴۰۲ و در ۴۰۰ صفحه منتشر شده‌است.

♦️درباره کتاب: به موازات پیشرفت‌های اخیر در دوره مدرن، تامین عدالت جنسیتی به منزله بستری برای تحقق هویت سیاسی‌ اجتماعی زنان در کانون توجه بشریت قرار گرفته‌است. در تکاپو برای تامین حقوق زنان، عمدا یا سهوا با یکی شمردن 《برابری》با 《همانندی》، 《تساوی》جای 《تشابه》را گرفت و نه تنها کوشش برای ایجاد تشابه مکانیکی و همانندی حقوق زن و مرد – فارغ از تفاوت استعدادها، شرایط وجودی و تکوینی آنها- برابری و عدالت حقوقی و نفی تبعیض را به همراه نداشت بلکه تاکید بر “انسان” بودن، “زن” بودن را به محاق فراموشی سپرد.

این در حالی‌است که برای تحقق عدالت جنسیتی در اسلام ضمن امعان‌نظر به تفاوت تساوی و تشابه ( تساوی، برابری و تشابه، به مفهوم یک‌نواختی)، برای تساوی حقوق زن و مرد و نه تشابه آن‌دو، تاکید می‌گردد. به این ترتیب، لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانی، به هیچ وجه تشابه صددرصد آنان در حقوق را ایجاب نمی‌نماید. در نتیجه بر پایه اصل تلازم حق و تکلیف، هرگاه برای یکی از دو جنس اختیارات بیشتری لحاظ گردد؛ متناسب با آن، برای وی تکالیف فزون‌تری برای انجام در نظر گرفته‌می‌شود.

لینک دسترسی به کتاب در گیسوم:

https://www.gisoom.com/book/44834115/کتاب-عدالت-جنسیتی-و-هویت-اجتماعی-سیاسی-زن-در-نگرش-اسلام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.