گروه مطالعات عدالت اجتماعی

کتاب “عدالت اجتماعی و شهر”

0

کتاب “عدالت اجتماعی و شهر” توسط دیوید هاروی‌ نوشته و توسط فرخ حسامیان‌، محمدرضا حائری‌ و بهروز منادی‌زاده ترجمه شده‌است. این کتاب را شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری در سال ۱۳۷۹ چاپ کرده‌است.

♦️درباره کتاب: این کتاب در هفت فصل و ۳۷۲ صفحه تدوین گردیده است که موضوع فصول به شرح ذیل است:
فصل اول: فرآیندهای اجتماعی و شکل فضایی: مسائل مفهومی برنامه ریزی شهری
فصل دوم: فرآیندهای اجتماعی و شکل فضایی: توزیع مجدد درآمد واقعی در سیستم شهری
فصل سوم: عدالت اجتماعی و سیستم های فضایی
فصل چهارم: نظریه انقلابی و ضد انقلابی در جغرافیا
فصل پنجم: ارزش مصرفی، ارزش مبادلاتی و نظریه نحوه استفاده از اراضی شهری
فصل ششم: شهرنشینی و شهر: تفسیر
فصل هفتم: استنتاج و تعمق
موضوعی که همواره در این کتاب دنبال شده است جستجوی روش های مناسب و استنباطی شایسته از معنی نظریه بوده است تا به کمک آن بتواند درباره پدیده پیچیده‌ای نظیر شهر تحقیق کرد. با توجه به تاکید مارکس بر بنیاد اقتصادی آیا باید شهرنشینی را به عنوان ساختی که از بنیان اقتصادی جامعه (یا از عناصر روساخت جامعه) از طریق دگرگونی و تبدیل حاصل می شود در نظر گرفت؛ یا این که باید آن را به عنوان یک ساخت جداگانه که دارای تاثیر متقابل با سایر ساخت هاست تلقی کرد؟ و جدال بین مارکسیست ها و غیرمارکسیست ها درباره تبیین منشا شهرنشینی و مازاد اقتصادی را میتوان به اختلافات هستی شناختی میان آنها نسبت دارد.
و در کل شهرنشینی را باید به صورت مجموعه ای از روابط اجتماعی درنظر گرفت که روابطی را که در جامعه به عنوان یک وجود دارد، منعکس می کند. این مجموعه روابط اجتماعی باید دارای قوانینی باشد که طبق آنها شهر ساخت می یابد. نظم می گیرد و ساخته می شود و زمانی که از انقلاب شهری سخن می آید منظور مجموعه دگرگونی‌هایی است که در جامعه معاصر رخ می دهد و سبب گذار از دوره تسلط مسائل رشد اقتصادی و صنعتی شدن به دوره تسلط و تعیین کنندگی مسائل شهری می شود.

لینک دسترسی به کتاب در گیسوم:

https://www.gisoom.com/book/1285556/کتاب-عدالت-اجتماعی-و-شهر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.