گروه مطالعات عدالت اجتماعی

کتاب “چالش‌ها و راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی: بر اساس روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها”

0

کتاب “چالش‌ها و راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی: بر اساس روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها” توسط آیت‌اله فیروزی در ۳۷۲ صفحه نوشته شده‌است. این کتاب توسط نشر دانش بنیان مهر در سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌است.

♦️ درباره کتاب: آیت‌اله فیروزی، در این کتاب مسئله‌ی عدالت را از جوانب مختلف بررسی کرده و در تلاش است ضمن شناسایی چالش‌ها و موانع، راهکارهایی اجرایی را برای برقراری عدالت ارائه دهد. این کتاب در بطن مباحث، از اندیشه‌ها و آرمان‌های مرتبط با بحث عدالت اجتماعی نیز بهره برده و با کمک چارچوب فکری چند تن از بزرگان تاریخ ایران اسلامی مطالب را پیش می‌برد.

وی، با نگاهی به رویدادها و اهداف انقلاب سال 1357، موانع موجود در مسیر عدالت‌خواهی را بررسی می‌کند و راهکارهایی را برای تحقق آن ارائه می‌دهد.

او برای نگارش کتاب پیش رو، از روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها استفاده کرده و در تلاش است با بررسی جوانب مختلف و دشواری‌های دستیابی به عدالت، به روشی کارآمد برای پیاده‌سازی آن دست یابد. در این حین، چالش‌ها را در چهار سطح تحلیلی لیتانی، علمی و تجربی، گفتمانی و اسطوره‌ای ارزیابی می‌کند و پس از شناسایی علل پنهان، راهکارهایی در سه سطح گفتمان، ساختار و کارگزار ارائه می‌دهد.

کتاب چالش‌ها و راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی را می‌توان جستاری سیاسی و پژوهشی همه‌جانبه تلقی کرد که متناسب با شرایط و مقتضیات زمانه نوشته شده و از زوایای متفاوت به مسئله‌‌ی عدالت نگریسته.

آیت‌اله فیروزی در ابتدا، ضرورت و پیشینه‌ی تحقیق را شرح می‌دهد و نمونه‌های مشابه را در جوامع غربی و ایران اسلامی معرفی می‌کند. در ادامه به رویکردها و چارچوب‌های مفهومی موضوع مورد بحث می‌پردازد و عدالت را به مثابه‌ی قرارداد، فایده، انطباق و حق بررسی می‌کند. فصل سوم کتاب، درباره‌ی شاخص‌های عدالت اجتماعی در الگوی ایران اسلامی است که با نگاهی به اندیشه‌های آیت‌الله خمینی، تعریف می‌شود. نقش عدالت در توسعه‌ی مادی و معنوی، نتیجه‌ی پیاده‌سازی احکام دین اسلام، ابزارهای لازم برای تحقق عدالت و ارکان عدالت اجتماعی، شماری از دیگر مباحث مطرح‌شده در این فصل‌اند.
شایان ذکر است که نویسنده در این اثنا از اندیشه‌های چهره‌های شناخته‌شده‌ی تاریخ ایران اسلامی نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر هم بهره‌ برده است.

🔴دوستداران و فعالان حوزه‌های جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوقی و دیگر زیرشاخه‌های علوم انسانی، مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

لینک دسترسی به کتاب در گیسوم:

https://www.gisoom.com/book/11792332/کتاب-چالش-ها-و-راهبردهای-تحقق-عدالت-اجتماعی-بر-اساس-روش-تحلیل-لایه-ای-علت-ها/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.