گروه مطالعات عدالت اجتماعی

کتاب “عدالت جنسیتی در اسلام و غرب”

0

کتاب “عدالت جنسیتی در اسلام و غرب” تالیف فاطمه فکور و فاطمه ملک‌آستانه است که توسط نشر سخنوران در سال ۱۳۹۷ در ۱۵۴ صفحه چاپ و منتشر شده‌است.

♦️درباره کتاب: اگر چه هرکدام از مکاتب غرب تعریفی متناسب با خواست خود از عدالت ارائه می دهند، اما به طور کلی عدالت در اندیشه غرب به برابری و حقوق مساوی برای تمامی انسان ها تعبیر می شود.
اما اسلام برابری همه انسان ها در تمامی حقوق را عین بی عدالتی دانسته و حق را دارای منشا وحیانی ناشی از فطرت الهی آدمی می داند. از این منظر، وجود تفاوت میان مخلوقات را جزء ذاتی نظام علی و معلولی دانسته و حقوق متفاوت زن و مرد را می پذیرد. غرب منشا طبیعی یا عقلی برای حق قایل است؛ و بدین معنا که حق را رضایت اکثریتی مردم در امور می داند. ازاین رو، تقابل دیدگاه اومانیستی حقوق بشر با نظام فطری الهی اسلام سرفصل موضوع جدیدی به نام عدالت جنسیتی است که برگرفته از حقوق طبیعی و نیاز های ذاتی زن و مرد می باشد. طبق این مستند، عدالت جنسیتی«تساوی در حقوق اولیه و تفاوت در حقوق ثانویه» تعریف شده و در مقابل برابری جنسیتی اندیشه غرب که یکسان سازی تمامی حقوق زن و مرد است قرار می گیرد.
طبق این تعریف، حقوق اولیه، نیاز های اساسی هر انسان است که ناشی از حقیقت ذات اوست و حقوق ثانویه کلیه حقوقی است که انسان در قالب شخصیت حقوقی خود نسبت به جامعه و خانواده دارد.

لینک دسترسی به کتاب در گیسوم:

https://www.gisoom.com/book/11434378/کتاب-عدالت-جنسیتی-در-اسلام-و-غرب/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.