مقاله ” تصویر معیارهای عدالت فرهنگی”

0

مقاله علمی_پژوهشی ” تصویر معیارهای عدالت فرهنگی” توسط احمد اولیایی نوشته شده است.

عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی‌های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است. در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود.

♦️چکیده: دنیای معاصر کارزار تزاحمات و تنازعات است. این تنازعات در امور بسیاری خود را نشان می‌دهد. اما در سبک زندگی انسان امروز که در عرصه فرهنگ بازنمایی می‌شود، به اوج می‌رسد. عدالت همان مفهوم و فضیلتی است که برای این تنازعات پا به میدان می‌گذارد و این بار چون عرصه، عرصه‌ی فرهنگ است، عدالت فرهنگی مدنظر خواهد بود؛ اما مشکل اصلی در بسط عدالت اجتماعی و به تبع عدالت فرهنگی در یک جامعه، فقدان معیار و در ادامه، سنجه است. حوزه عدالت فرهنگی به مثابه یکی از ساحت‌های حیات جمعی به میزان عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی کار و معیارهای آن نیز تنقیح نشده‌است. از این‌رو در بحث معیارهای عدالت فرهنگی نیز با مشکل بزرگی روبرو هستیم.

به نظر می‌رسد نخست باید با توجه به بحث‌های دربارهٔ معیار در عدالت اجتماعی، اقسام معیار در عدالت فرهنگی بررسی شود. این مقاله درصدد است معیارهای متصور در عدالت فرهنگی را تبیین نماید. حق فرهنگی، خیر فرهنگی، کار فرهنگی، نیاز فرهنگی، برابری فرصت‌های فرهنگی و معیار ترکیبی از جمله معیارهای عدالت فرهنگی است که می‌تواند معیار بسط عدالت در عرصه‌ فرهنگ باشد.

منبع: دوفصلنامه دین و دنیای معاصر، سال ۹، پاییز و زمستان ۱۴۰۱، شماره ۲(پیاپی ۱۷)، صفحات ۲۵۵_۲۷۴

لینک دسترسی به مقاله:

http://B2n.ir/p53620

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.